بنام خداوند جان و خرد

ایام شهادت امام جواد ع بر همه دوستان تسلیت و تعزیت باد<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

خطرات خط نفوذ

در نگاهی به زنجیره امامت و توجه به زندگی امامان شیعه با مقاطعی بر خورد میکنیم که درک درست از آن درس آموز و عبرت گیر است. گاهی برای درک درست یک موضوع یا بیان یک تهدید  چقدر باید استدلال نمود تا با معطوف نمودن نظرها به آن دلها و دماغها را با عوارض و اثرات آن آشنا نمود و حساسیت درک موضوع را گوشزد نمود ولی وقایعی در گذر ایام به سادگی در تفهیم آن به کمک انسان می آیند که خود جلوه گویا ترین توصیف از آن است.

نیم نگاهی به اخرین مقطع درخشش نور مظهر تمام نمای جود و بخشش خدا در زمین حضرت امام محمد تقی ع نهمین ستاره هدایت و راهیابی خود گویای همین واقعیت می باشد.     

 

راه امامت راه کرامت و فضیلت و راه علم و جود وتقوا و جهاد و سیاست و شجاعت است.  در هر برهه ای از زمان مظاهر تجلی آن متفاوت و به اقتضای شرائط عینی جامعه و تاریخ بوده است.  بدین سان میتوان گفت همانگونه که شجاعت نبرد علی ع در مقابل ناکثین و قاسطین و مارقین بر سر تاویل قران ادامه همان شجاعت علی ع در عرصه جهاد در جنگهای اسلامی عصر نبوی ص در برابر کفار و مشرکین بود؛ بدون تردید شجاعت امام حسن ع در نبرد مدائن و شجاعت امام حسین ع در کربلا وجه دیگری از این شجاعت است در عرصه نظامی ؛ ادامه این شجاعت در عرصه علمی در برابر منحرفین و معاندین از سایر ائمه علیهم السلام  خصوصا از امام باقر ع تا امام جواد ع ادامه همان راه و رسم و سیره است در مجالس مناظره . چنانچه اثرات مترتب بر تعیین سرنوشت آینده جامعه اسلامی , از نقش یکسانی با اثرات ناشی از صلح حدیبیه در عصر پیامبر ص برخوردار بوده است.

 

آیا فصاحت و بلاغت و زیبائی بیان امام علی ع در نهج البلاغه عین فصاحت و زیبائی کلام بلیغ امام سجاد ع در صحیفه سجادیه نیست؟ آیا توجه به منتقم نهائی و بشارت منجی آخرالزمان از امام صادق ع به بعد در کلام امامان شیعه حرکت بر یک مجور تاریخی نبود؟ آیا نیابت گذاری از زمان امام علی النقی ع, تا امام عصر عج – که امروز در چهره مرجعیت شیعه متبلور است؛ یک جریان هماهنگ در روش  و منش ائمه شیعی تلقی نمیشود؟

 

توجه به مراتب علمی و درایت و آگاهی ائمه معصومین علیهم السلام ؛ که تجلی علم الهی در اعصار مختلف بوده است, ما را در فهم مفهوم یکپارچگی پیکره امامت و ولایت در طول ادوار مختلف از زمان رحلت رسول گرامی اسلام ص تا امروز رهنمون میسازد. در این زمینه نیز به استناد العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء ؛ تفاوتی بین علم امام صادق ع در شصت سالگی با علم امام جواد ع در هشت سالگی وجود ندارد, چنانچه ظهور همین مراتب علمی در سن پنجسالگی به اذن الله در وجود نازنین امام عصر عج نیز مشاهده گردید.

اگر امر امام حسن عسگری ع به امام زمان عج را ببینیم که ناظر بر اظهار علم الهی خود در  تعیین تکلیف سوغات در سن پنجسالگی میباشد , به تشابه این موضوع با امر امام سجاد ع به امام باقر ع در کودکی نسبت به پاسخگوئی به سئوالات مردم بر میخوریم و نیک در می یابیم که این امر عینا تبلور امر امام علی ع به امام حسن ع در اوان کودکی بود که فرمود پاسخ سئوالات مردم را بدهد .

 

شیعه فلسفه مباحثات علمی امام صادق ع در شصت سالگی با علمای و دانشمندان و اندیشمندان خطوط فکری و مکاتب اعتقادی منحرف عصر خود و مباحثات علمی امام جواد ع ؛ با عالمان درباری در زمان حاکمیت سیاست تفکیک فرق اسلامی و تقویت ائمه اربعه شافعی و حنبلی و مالکی و حنفی در هشت سالگی را ؛ تجلی علم الهی در ظرف های زمانی و مکانی گوناگون ؛ بعنوان یک ضرورت تاریخی ارزیابی میکند؛  مظاهری که نشان دهنده این است که گویا یک اندیشه ارزشی است که در تاریخ بشری جریان دارد و انسان مخاطب یک تفکر کمال جو در تاریخ است و یک مکتب پرورشی است که بر همه نسل ها در همه عصرها هدفگذاری میکند.  

 

از این رو میشود گفت که نقش کلام و کلمات امامان و سلام و صلوات شیعیانشان در راستای یک جهت گیری واحد سياسی در مبارزه بوده است. احتجاج علمی خط رسواگری طراحان نیرنگ باز ضد شیعه و مخالفان ائمه ع بود. نفوذ کلمه در این صحنه ها همچون ضربه شمشیر بر پیکره قدرت سلطه و بنیانهای جاکمیت آنان بود. 

 

رفتار مخالفان این جریلن پیوسته نیز در تاریخ , مظهر یک تفکر با روشهای مختلف در تاریخ بوده است. مسموم کردن امامان شیعه از امام حسن مجتبی ع  تا امام حسن عسگری ع , که عموما مبتنی بر کمک خط نفاق بود, قابل تامل است ولی اعمال روش خاصی که در مورد امام مجتبی ع و امام جواد ع با تکیه بر بهره جوئی از مساعدت همسران  انجام گرفت,  خصوصا ؛ حاکی از قدرت خط نفوذ بود که بطور بدیعی تحقق یافت و بسیار عبرت آموز و آگاه کننده بود.

 

بروز و ظهور این روش مقابله با تحرکات سیاسی امامان شیعه  که با کنترل شدید از درون همراه بود؛ بمنزله یک علامت راه یاب برای همه کسانی است که در مبارزه حق و باطل زمان خود ؛ موظفند خط توطئه را تعقیب و پس از شناسائی ؛ با آن مقابله نمایند.  زیرا خطر ضربه های اساسی از ناحیه خط  نفوذ؛  بلحاظ غافلگیر کننده بودنش؛ به مراتب ازخطر خط مقاتله رویا رو؛  بیشتر و سهمگین تر میباشد. خطری که چهره های ماندگارانقلاب اسلامی نيز از تهديد آن در امان نبودند. نفوذ برای تهديد ؛ نفوذ برای تخريب شخصيت يا آرمان و .....

 

توجه به وجود القاب گوناگون در ائمه معصوم برای کاهش خطر در مبارزه سیاسی و دفع توطئه نسبت به کانون اصلی مبارزه سیاسی با غاصبان حاکم عصر خود؛ خصوصا انتخاب القابی مانند رضی – متوکل – متقی – مختار – منتخب – عالم – مرتضی – تقی – قانع – و امثال آن توسط امام جواد ع که در بین سایر امامان شیعه در عصر اختناق نیز مرسوم بود و حاوی نکته های حفاظتی بوده است؛ هم حاکی از شدت  اختناق و وجود شرائط سخت و دشوار سیاسی برای فعالیتهای آشکار و حضور محسوس کانون امامت در مبارزه بوده است و هم درس بزرگ ضد نفوذ به پیروان صادق آن ستارگان راهیابی و هدایت بوده است.

در خاتمه مایلم توچه دوستان گلم را به نامه امام رضا ع به امام جواد ع جلب کنم که برای همه ما سازنده و درس آموز میباشد.

 

" فرزند عزیزم "

" بمن خبر داده اند که چون از منزل بیرون میروی غلامانت از روی بخل و حسادت برای آنکه چیزی از تو بکسی نرسد و موجب بغض و حسد گردد ترا از درب کوچک اندرونی بیرون میبرندت تا کسی از تو مستفیض نگردد. اکنون بتو مینویسم بهمان حقی که بر تو دارم سوگند میدهم که آمد و شد خود را علنی و رسمی و از درب بیرونی و عمومی قرار ده و ..... درهم و دینار همراه خود  بردار تا هر کس از تو سئوال کند باو چیزی ببخش تا مردم از خیر تو بهره مند شوند و به عطایای تو خوشدل و مسرور گردند و دوستدار تو باشند."

 

/ 18 نظر / 3 بازدید
نمایش نظرات قبلی
hamid

سلام ممنونم از حضورتان واظهار لطفتان مطلبی زيبا و درس آموز نوشته ايد به روزم وقت کرديد بياييد يا حق

نسیم

سلام دوست عزير آمده بودم تا سرکی بکشم به کلبه کوچکی در ميان بيشه غافل از اينکه قصری عظيم و باشکوه می بينم. از مطالبتان می توان عمق دانش و درک تان را دريافت. از نوشتن خودم شرمم می آيد تا در کنار اين متن زیبا باشد. خيلی خوشم آمد. حتما به نصيحت شما عمل خواهم کرد و شما هم مراقب من باش و نوشته های مرا نقد کن. مشتاقانه منتظرم. راستی من شبهاتی دارم «إ«ئکؤإ

طلا بانو

سلام بر حسين عزيزم با عرض خسته نباشی حسين جان اومدم به تو دوست خوبم بگم که من اپ کردم اميد وارم همچون هميشه با حضور گرمت زينت بخش اين وب حقير باشی باشد که باشی هميشه و همواره پاينده و استوار قربانت طلا بانو

a

سلام.دوست عزيز.عيد سعيد قربان بر شما مبارک.وبلاگهيد عشق چشم انتظار حضور سبز شماست.يا علی

aref

سلام حسين اقای گل..... حرف شمارو من کاملا قبول دارم در ضمن بگم خيلی زيبا می نويسد...... راستی به خاطر وب زيباتم تبريک ميکم. من اپم بيا پيشم... بای تا های بعدی موفق باشی

امير

سلام چه زيبا در مورد آن معصوم نوشتی ممنون از توجهی که به عکسها داری، اگه اشکالاشم بگی، خيلی بهتره

سیاوش

سلام حسين عزيز.ممنونم برادر خوبم.واقعا ممنونم از لطفت.يه آپ کوچولو کردم خوشحال میشم سری بزنی.بارانی باشی دوست خوبم.یا علی

نازنین

نامه آخر توجهم جلب کرد . موفق باشی /// با تاخير به روزم . در سالروزی به جشن نشسته ام . منتظرم تا شاديهايم را باهم تقسيم کنيم ....

banoo

سلام دوست گرامی ممنونم که بهم سر زدين و سپاس از کامنت محبت اميزتان خوشحال شدم مطالبتان و اقعا زیبا و اگاهی دهنده است تفکرات روشنفکرانه و متعالی جنابعالی برای نسل جوان سازنده است سفرتان بی خطر التماس دعا مويد باشيد

نورا

مرا از خويش بيگانه ساز اي مهربان ترين يار ديرينم تا جز براي تو نباشم. الهي! در همه ي فصل ها با من باش. نمي دانم آشفتگي ام را با كدامين دستاويز به سامان بياورم چرا كه در پيشگاه تو به استغاثه نشسته ام. يك عمر نشان تو را جستجو كردم تا دانستم تنها براي يافتن تو بايد به خودت متوسل شد. وگرنه صدف عمر چون مني، حاصلي جز حسرت و خستگي نخواهد داشت. پس، پروردگارم! اينك در آستانه ي درك حقيقت مرا درياب. از فراق اگر ميميرم، آه سرد سينه ي بي حاصلم بي نام تو راه به جايي ندارد ......با سلام به شما برادر عزيز،خوبيد؟......ممنون بابت مطالب مفيدی که نوشتيد...سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) رو تسليت عرض ميکنم.....شاد باشيد و سلامت....يا حق